Phi Med lanceert app om work-life balance van spoedartsen te verbeteren

Applicatie

Dat het leven van een urgentiearts zwaar is, weten we allemaal. Onlangs nog ging een foto van een slapende spoedarts viraal op sociale media. Dit deed heel wat stof opwaaien. Phi Med, een Limburgse organisatie die spoedartsen flexibel inzet in verschillende ziekenhuizen, komt voor de dag met een bijzondere webapplicatie. Dit om de beschikbaarheid van spoedartsen gemakkelijker, sneller en geautomatiseerd te matchen met de behoeften van de spoedafdelingen. Lees er vandaag meer over bij LimburgActueel!

Phi Med, ontstaan in 2015, kent op een jaar tijd een verdubbeling van het aantal artsen. Zo is 10 procent van de Belgische spoeddiensten reeds aangesloten bij Phi Med. Om haar werking te versnellen en te digitaliseren, klopte Marijke Wellens aan bij ICT-specialist Datalink. “Ik merkte dat spoedartsen zich erg flexibel moeten opstellen en bovendien erg onregelmatige of lange werktijden kennen. Dit heeft een grote impact op hun persoonlijke leven en hun welzijn', weet Wellens. 'Daarnaast is het voor ziekenhuizen erg moeilijk om voor vaste uurregelingen te zorgen.'

”Daarom ging ik met Phi Med voor een aanpak op grote schaal. Bij Phi Med zijn spoedartsen over heel Vlaanderen aangesloten, die kunnen worden ingezet om openstaande shifts in te vullen op de momenten dat spoeddiensten tekorten hebben. Zo creëren we samen een win-winsituatie voor alle partijen”, zegt Wellens.

Automatische synchronisatie

Met de webapplicatie kan ieder ziekenhuis invullen op welke momenten het een spoedarts nodig heeft en de spoedartsen kiezen de openstaande shifts die zij willen vullen. Artsen kunnen mobiel werken dankzij de automatische synchronisatie van hun werkagenda met hun computer, smartphone en tablet. Bovendien worden op het einde van de maand de verloningen automatisch berekend. 'Vroeger moest ik nagaan wie welke prestaties wanneer en waar had geleverd. Die tijd is nu gelukkig voorbij!'

Focus op belangrijkste missie

Het Limburgse Datalink biedt geen one fits all-oplossingen, maar denkt mee om tot een oplossing op maat te komen. “Ik vertelde Karen van Datalink over Phi Med en onze tijdrovende werkwijze. Spoedartsen en ziekenhuizen gaven ons de openstaande tijdsloten in hun agenda’s en wij zorgden voor een manuele match. Door een brainstorming kwamen we tot een digitaal concept, met als eindresultaat een mobiel-, en gebruiksvriendelijke webapplicatie die volledig afgestemd is op onze werking. Doordat deze applicatie het overzicht behoudt, kunnen ziekenhuizen en spoedartsen zich beter bezighouden met hun belangrijkste missie: het verzorgen van patiënten.”